Jill D. Jenson & Paul Treuer artikkel Defining the E-Portfolio: What It Is and Why It Matters

Lugemisülesanne õppeaines “Õpikeskkonnad ja võrgustatud õpe“.

Esimeseks valikteemaks valisin e-portfoolio, sest jõudes oma magistriõpingute esimese kursuse lõppu, on hakanud vaikselt esile kerkima tunne, et ega me sellest väga ei pääse. Juba mitmes õppeaines on meile räägitud e-portfoolio olemusest ning magistriõpingute lõpus on vaja kutse omandamiseks kaitsta ka oma e-portfoolio.

Esimene kokkupuude e-portfoolio olemusega tegelikult tuli juba päris esimeses magistriõpingute õppeaines, milleks oli “Haridustehnoloogia koolis.” Läbi nende loengute pidime kaardistama oma digipädevuste arengut ning nüüd lugedes Jenson’i ja Treuer’i (2014) artiklit, küsisin endalt: “Miks meile varem selle teemalist artiklit ei antud lugeda?”

Mis see e-portfoolio siis on? Eesti õigekeelsussõnaraamat (2018) kirjeldab portfooliot kui loovisiku töid tutvustav mapp ehk kogumik töid, mis annab ülevaate indiviidi arengust mingis kindlas valdkonnas. Tõstes selle portfoolio virtuaalsesse maailma tekib võimalus sinna lisada veel paljugi, mis füüsilisse kogumikku ei mahu.

(Jällegi küsisin abi BingChatilt, et mis erinevusi nende kahe vahel tema leiab.)

(Bing, 2023)

Nagu näha, siis Ai isegi kiidab e-portfoolio olemust ning põhjendab ilusti ära, miks oleks nutikas luua endale e-portfoolio klassikalise portfoolio asemel.

Artiklis tõi välja Paul Treuer, et õpilastele e-portfoolio tutvustamine peab omama kindlat sihti, olles ise Duluthi Minnesota Ülikoolis 1990. aastatel esmakordselt e-portfoolioid üliõpilastele tutvustanud (Jenson & Treuer, 2014). Treuer nägi selles vahendit, mis aitab õpilastel süvendada oma õppimist areneva veebi avatud võrgustikus. Kuid peale mitmeid aastaid peale e-portfooliote ehitamist ning täiendamist pidi Ta tõdema, et õpilasteni e-portfooliote väärtus ei jõudnud. Sarnaselt Treuerile katsetas ka Jenson e-portfooliote olemust oma läbiviidaval kirjutamise kursusel, mis oli mõeldud esimese aasta tudengitele. Kuid ka tema pidi tõdema, et õpilased pigem nägid seda ühe kursuse ülesandena või failikapina kui võimalusena enda teadmisi ja kogemusi reflekteerida ning kasutada keskkonda elukestvaks õppeks. (Jenson & Treuer, 2014)

Aastal 2011 viis Jenson läbi uuringu seoses e-portfooliotega, mille eesmärk oli välja selgitada, kas e-portfooliote kasutamine võib edendada kriitilist mõtlemist ja sügavamat õppimist. Uurimisprojektis rakendati kolme strateegiat eneseregulatsiooni edendamiseks e-portfooliote kasutamise kaudu. Esiteks täitsid õpilased küsimustikke, mis aitasid neil mõista ülesandeid ja seada endale eesmärke. Teiseks toimusid arutelud klassi perioodidel, mis aitasid õpilastel ühendada kursuse õpieesmärke reaalse maailmaga. Kolmandaks muudeti e-portfoolio nõudeid, et julgustada õpilasi regulaarselt reflekteerima. (Jenson & Treuer, 2014)

Uuringu käigus leiti, et üliõpilaste õpioskused jagunevad viieks erinevaks tasemeks, mis igaüks nõuab natukene rohkem mõtlemist ja iseseisvust, et kasutada e-portfoolioid õppevahenditena (soovitud eesmärk, miks neid üldse tudengitele tutvustati). Nende tasemete kirjeldusi lugedes meenub mulle Bloomi taksonoomia, mis annab aluse alaeesmärkide ja hindamismetoodika väljatöötamiseks, et õpilastega õppetöös oleks võimalik eesmärke saavutada (University of Central Florida, kuupäev puudub). 

Kuid jällegi ei saavutatud soovitud eesmärke ning uuringu tulemusena leiti, et kulud, mida on tehtud e-portfellide rakendamiseks, ei ole toonud kaasa oodatud tulemusi. Mõisteti, et e-portfellid oleksid tõhusad, nõuab see suuremat muutust õpetamises ja õppimises. See ei ole ainult digitaalne failide salvestuskoht, vaid peaks toetama elukestvat õpet, mis tähendab õppimist kogu elu jooksul. (Jenson & Treuer, 2014) Praegu ei pruugi õpilased omada vajalikke oskusi e-portfellide tõhusaks kasutamiseks. See nõuaks õpetamist kogu formaalse hariduse ajal, et need oskused muutuksid loomulikuks osaks õppimisprotsessis.

Sellest uuringust kerkis esile mõte, kas e-portfooliot peaks nägema kui mitmekülgset tööriista erinevate eesmärkide jaoks või kui selget ja üldist vahendit. Jenson ja Treuer (2014) seisukoht on suunatud selge, eesmärgipärase ja mõõdetava e-portfoolio määratluse poole, uskudes, et tehnoloogia, mis üritab olla kõikehõlmav, ei ole jätkusuutlik. Nad rõhutavad e-portfoolio olulisust üldlevinud õppe kultuuris ning tuvastavad vajaduse arendada õpilastes distsipliini ja oskusi, mis võimaldaksid neil oma õppimist juhtida. Nad näevad selles õpetajate rolli muutust, andes õpilastele võimaluse ise oma õppimist suunata, samal ajal säilitades õpetajate rolli toetamise, mentorluse ja hindamise osas. (Jenson & Treuer, 2014)

Samuti tuuakse esile e-portfoolio tähtsus kõrghariduses. Kusjuures selge sõnum on, et igaüks peaks mõistma eesmärki olla iseseisev õppija ning toetus õpieesmärkide saavutamiseks peaks olema pidev kogu bakalaureuseõppe vältel. Jenson ja Treuer (2014) väidavad, et eduka e-portfoolio rakendamise tõeline mõõde tuleb ilmsiks mitte ainult lõpetamise hetkel, vaid ka aastaid hiljem. Nende hinnangul on haridustöötajate ülesandeks valmistada lõpetajaid ette sügavaks õppimiseks 21. sajandil ning jälgida, kas õpilased jätkavad selle teekonnaga kogu elu. (Jenson & Treuer, 2014)

Ega kui aus olla, siis minul samuti jäi e-portfooliote tagamõte sellel esimesel kursusel arusaamatuks. Tunnen, et oleks olnud mõistlik õppejõude poolt rohkem lahti mõtestamist, mida selline asi peaks sisaldama ning veel parem oleks olnud saada kindlaid suuniseid, kuidas peaks e-portfooliot koostama. Ning praegu ka mõeldes selle kursuse blogile, siis see ka nagu langeks e-portfooliote kriteeriumite alla. Nagu ikka on tudengid oma analüüsidesse/reflektsioonidesse lisanud oma kogemusi ning arvamusi teemadest, mis tegelikult ongi ju e-portfoolio mõte. Digitaalselt tõendada, koguda, haldada ja esitleda oma õppe- või tööalaseid saavutusi, oskusi, projekte ja muid olulisi materjale (Ivanov, 2021)

Kasutatud kirjandus:

Bing. (2023). [Large language model]. https://www.bing.com/search?q=Bing+AI&showconv=1&sendquery=1&FORM=HDRSC2

Eesti õigekeelsussõnaraamat ÕS (2018) https://www.eki.ee/dict/qs/index.cgi?Q=portfoolio&F=M

Ivanov, H. (2021). E-portfoolio koostamine. https://sites.google.com/khk.ee/e-portfoolio-loomine/avaleht

Jill D. Jenson & Paul Treuer (2014) Defining the E-Portfolio: What It Is and Why It Matters, Change: The Magazine of Higher Learning, 46:2, 50-57, DOI: 10.1080/00091383.2014.897192

University of Central Florida. (kuupäev puudub). Bloom’s Taxonomy. https://fctl.ucf.edu/teaching-resources/course-design/blooms-taxonomy/


Posted

in

by

Tags:

Comments

Lisa kommentaar

Design a site like this with WordPress.com
Alustamine